#

افزایش مقاومت به آتش فوم پلی یورتان با مواد کندسوز

افزایش مقاومت به آتش فوم پلی یورتان با مواد کندسوز
21 آبان 1396
  • منبع خبر :
  • تعداد بازدید :1867 نفر

اشتراک در شبکه های اجتماعی

#

افزایش مقاومت به آتش فوم پلی یورتان با مواد کندسوز

مزیت فوم کند سوز مقاومت به آتش فوم پلی یورتان
گاهی بنا به دلایل فنی یا قانونی، لازم است مقاومت به آتش فوم پلی یورتان افزایش یابد. یکی از موثرترین روش های تبدیل فوم پلی یورتان به ماده ای کندسوز، اضافه کردن ترکیبات هالوژنه به داخل مواد اولیه پلی یورتان است.
معمولا اکثر مواد کند سوز متداول، با وجود کمک به کاهش سرعت سوختن فوم پلی یورتان، تاثیرات مخربی بر کیفیت فوم نهایی خواهد گذاشت که از جمله می توان به تغییر رنگ و تخریب کیفیت فوم در حین فرایندپخت فوم، سوختن و هیدرولیز سریع فوم در تماس با آب اشاره نمود لذا استفاده از مواد کندسوز جدید که این معایب را به حداقل برساند ضروری می باشد.
فوم پلی یورتان به عنوان یک ترکیب آلی با قرار گرفتن در معرض شعله در حضور اکسیژن ( مثلث آتش) خواهد سوخت. حالت فیزیکی پلیمر پلی یورتان هم تاثیر زیادی بر سرعت سوختن خواهد گذاشت. به عنوان مثال، فوم های نرم پلی یورتان (مانند فوم مبلی) به عنوان یک فوم سلول باز، دارای مساحت سطح بالایی است که امکان نفوذ مقدار زیادی هوا ( اکسیژن) به داخل آن را فراهم می سازد که باعث سوختن و آتش گرفتن سریع فوم می گردد. به همین دلیل و به منظور کاهش سرعت انتشار شعله در فوم پلی یورتان، معمولا موادی به داخل مواد اولیه پلی یورتان اضافه می شود که اصطلاحا مواد تاخیر انداز شعله، کند کننده شعله یا بازدارنده آتش معروفند. البته گاهی به این مواد فوم نسوز نیز به اشتباه گفته می شود که همانطور اشاره شد، فوم پلی یورتان با توجه به اینکه یک ترکیب آلی می باشد، افزودن مواد کند سوز فقط سرعت انتشار آتش را کاهش می دهد. همچنین باید توجه داشت که انتخاب نوع و میزان مواد کند سوز بستگی به انتظارات ما و کاربرد فوم پلی یورتان دارد که در آزمایشگاه و تحت استانداردها ( مثلا استاندارد B2) و شرایط خاصی صورت می پذیرد.