#

تزریق فوم،دستگاه تزریق فوم سرد،فوم پلی یورتان،واکس جدا کننده،تزریق پلی یورتان

 واکس جدا کننده قالب در صنعت پی یو
4 اردیبهشت 1397
  • منبع خبر :
  • تعداد بازدید :2900 نفر

اشتراک در شبکه های اجتماعی

#

واکس جدا کننده قالب در صنعت پی یو

 مواد جداکننده قالبی یا واکس جداکننده قالب به روش های مختلفی در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد که بهترین آن استفاده از روش اسپری است. در این روش، پوششی از ماده جداکننده توسط نازل اسپری بر روی سطح قالب پاشیده می‌شود. البته با توجه با پاشش و پخش مواد جدا کننده و حلال در محیط می بایست نکات ایمنی و سلامت کارکنان با نصب  تهویه مطبوع صحیح و اصولی در نظر گرفته شود. همچنین بهتر است پس از جدایش فوم از قالب، عملیاتی به منظور پاکسازی مواد جداکننده باقی مانده بر روی سطح فوم صورت پذیرد. در صورتی که فوم تولید شده و قالب گیری شده نیاز به رنگ شدن دارد ( همانند زیره کفش)، عملیات شستشوی فوم امری ضروری است. ( چربی موجود در ماده جداکننده می تواند در چسبیدن رنگ بر روی فوم اختلال ایجاد کند). تکنیک ها و روش های متنوعی در استفاده از مواد جداکننده و جلوگیری از چسبندگی فوم به قالب وجود دارد که در اینجا قصد داریم به برخی از آنها اشاره کنیم:
مواد جداکننده داخلی
   از دیدگاه اپراتور فوم پلی یورتان، بهترین شیوه جدایش فوم از قالب ، استفاده از ماده جدا کننده قالب در داخل رزین  پلی ال می باشد. معمولا در این روش مواد جدا کننده به پلی ال اضافه شده و حدود ۲۰ تا ۱۰۰ قطعه از   فوم و  بدون استفاده از مواد جدا کننده بر روی سطح قالب ) قالب­ گیری می‌شود و سپس مجددا مواد جدا کننده بر روی سطح قالب پاشیده می‌شود. از مواد جداکننده قالب که در داخل پلی ال اضافه می‌شود می توان به صابون های فلزی مانند استئارات روی، روغن های پایه استر، واکس و سیلیکون اشاره نمود. این مواد در داخل رزین پلی ال غیر قابل حل هستند بنابراین لازم است به خوبی در داخل مخزن پلی ال میکس شود تا همگن بماند. در حین فرایند تشکیل فوم، مواد فعال به سمت سطح فوم حرکت می کنند و یک لایه بسیار نازکی از مواد جدا کننده بر روی سطح فوم ایجاد می کند.
مواد جدا کننده قالب پوششی
استفاده از مواد پوششی دائمی مانند پوشش های تفلون ( PTFE) به‌طور قابل توجهی سرعت تولید را افزایش می دهد ( به علت عدم نیاز به استفاده از واکس جدا کننده قالب به‌طور مرتب). اما این نوع از پوشش های جدا کننده نیز معایبی دارند که به علت طول عمر محدود این پوشش ها و همچنین دشواری تعویض یا بازسازی آنهاست. یک عیب دیگر این پوشش ها عدم امکان کنترل براقیت سطح فوم تولید شده است. مواد جدا کننده نیمه دائمی نیز در بسیاری از صنایع پلی یورتان مورد استفاده قرار می گیرد. پلی سایکلوکسان ها ممکن است بر روی سطح قالب پلیمریزه گردند و با ایجاد یک لایه موجب جدایش راحت فوم از قالب برای چند مرحله قالب گیری راحت گردد اما عیب آن تولید فوم پلی یورتان به کیفیت سطح مختلف و در واقع بروز نوسان کیفیت در محصولات تولیدی است. اولین قطعه پس از اعمال مواد جدا کننده، که به راحتی از قالب جدا می‌شود، معمولا دارای کیفیت متفاوتی از قطعه آخری دارد که می بایست به سختی از قالب جدا گردد. واکس جدا کننده قالب شبه- دائمی معمولا در کنار استفاده از مواد جدا کننده درونی ( افزوده شده به پلی ال) بهتر جواب می دهند.