#

نقش فیلتر هوا،فیلتر هوا،خط تولید فیلتر هوا،دستگاه تولید فیلتر هوا

نقش فیلتر هوا در خودرو
1 مرداد 1396
  • منبع خبر :نقش فیلتر هوا در خودرو
  • تعداد بازدید :1997 نفر

اشتراک در شبکه های اجتماعی

#

نقش فیلتر هوا در خودرو

اکثر مردم با این اصطلاح که به آنها گفته می شود فیلتر هوای اتومبیلشان باید به طور منظم تعویض شود، آشنا هستند اما بسیاری از آنها به اهمیت این موضوع آگاه نیستند. تمیز نگه داشتن فیلتر هوا موجب تمیز ماندن موتور اتومبیل و عدم وجود ذرات و خرده آشغال ها در آن می شود که خود عاملی موثر در عملکرد بهینه موتور است. تمیز نگه داشتن فیلتر همچنین سبب کاهش مصرف سوخت اتومبیل ها نیز می شود که به معنی صرفه جویی در هزینه هاست. هزینه ای که برای تعویض یک فیلتر هوا صرف می شود موجب صرفه جویی به مقدار چند برابر همان هزینه در مصرف سوخت شود.
برای اینکه بفهمیم یک فیلتر هوا واقعا چه کاری انجام می دهد ابتدا باید بدانیم که فیلتر های هوا عنصری حیاتی برای سیستم های موجود در خودرو است. به همین خاطر، بسیاری از افراد باید در مورد نقش ویژه فیلتر هوا و اینکه چرا باید آنرا به موقع تعویض کنیم، مطالبی بیاموزند.
 
سیستم های موجود در یک خودرو
همانند بدن انسان، یک خودرو نیز از تعداد زیادی سیستم های مختلف تشکیل شده است که به منظور ایجاد عملکرد مناسب آن خودرو با یکدیگر کار می کنند. مثال هایی از سیستم های موجود در یک خودرو عبارتند از:
سیستم ترمز
سیستم خنک کننده
سیستم اگزوز
سیستم انتقال نیرو
سیستم کمک فنر ها
فیلتر هوا یکی از عناصر سیستم تامین سوخت خودرو به حساب می آید. سوخت (بنزین یا گازوئیل) ماده ایست که یک وسیله نقلیه موتوری با انرژی ناشی از آن کار می کند و معمولا رساندن سوخت از باک به موتور فرایند پیچیده ای است. سیستم سوخت معمولا از اجزایی چون باک، کاربراتور یا انژکتور، هواکش، ساسات، پمپ  مکش بنزین یا گازوئیل، فیلتر (هم فیلتر هوا و هم فیلتر سوخت)، واشر سوخت و سایر اجزای دیگر. هوای مکیده شده به داخل موتور به نسبت معینی با سوخت ترکیب می شود  تا بیشترین راندمان را تولید کند.
 
نقش فیلتر هوا
روش خوبی برای درک چگونگی عملکرد فیلتر هوای اتومبیل ها، مقایسه آن با ماسک حساسیت است. مردم از این نوع ماسک ها بر روی بینی و دهانشان استفاده می کنند تا از ورود گرده گلها یا ذرات دیگر به درون سیستم تنفسیشان به هنگام نفس کشیدن جلوگیری کنند. در نتیجه استفاده چنین ماسک هایی تنها هوای تمیز می تواند وارد بینی، نای و شش های آنها شود. احتمال اینکه هوای تمیز باعث بروز انواع آلرژی ها و بیماری هایی چون آسم شود، بسیار کم است. همچنین مردم به هنگام کار در اماکنی که احتمال وجود گردو غبار و سایر ذرات مضر در آنها زیاد است، از ماسک های ویزه گرد و غبار استفاده می کنند.
اگرچه سیستم تنفسی بدن انسان از برخی قابلیت ها (همچون سرفه کردن، عطسه کردن و برخی فرایند های فیزیولوژیکی دیگر) برای تمیز نگه داشتن خود برخوردار است اما قرار گرفتن در معرض مقادیر بیش از حد مجاز به صورت مزمن می تواند سرانجام به آسیب هایی در سیستم تنفسی منجر شود که قابل ترمیم نباشند. در موتور اتومبیل ها سیستم های خودتمیزکننده ای مانند آنچه در بدن انسان وجود دارد، تعبیه نشده اند. درصورت کارکرد موتور بدون فیلتر هوا، خیلی زود فضای موتور پر از مواد مزاحمی چون حشرات، برگ ها و خرده آشغال های دیگر می شود. به علاوه، تمام تمام مواد شیمیایی مضر، مشابه ذراتی که به شش های انسان آسیب وارد می کنند نیز وارد موتور خواهند شد. بدین ترتیب مجاری موتور مسدود شده و قادر به کار نخواهند بود که برای تمیز کردن آن نیز باید هزینه های بسیار بالایی پرداخت شود. به علاوه این مطلب که پس از مدتی راندمان موتور کاهش می یابد نیز به راحتی قابل درک است